4. místo ROBOTGAME

Žáci naší školy se umístili ve velké konkurenci domů dětí a mládeže, středních škol a gymnázií na 4. místě v disciplíně Robotgame v republikovém kole celosvětové roboticky zaměřené soutěže, které se konalo v sobotu 2. 12. v Karlínském Spektru Praha. Náš tým tvořilo celkem 10 žáků 2. stupně. Celkově jsme obsadili 7. místo.

FIRST LEGO League je roboticky a přírodovědně zaměřená celosvětová soutěž pro děti od 10 do 16 let. Vznikla v roce 1998 v USA s cílem vytvořit roboticky zaměřenou soutěž přitažlivou pro teenagery. Hlavním cílem soutěže FIRST LEGO League je zpřístupnit a zatraktivnit dětem svět vědy a techniky, umožnit jim prožít radost z poznání a řešení problémů, z programování. Cílovou skupinou soutěže jsou žáci a studenti základních a středních škol do 16 let, kteří jsou účastí v soutěži motivováni k zájmu o technické obory a výzkum. Celkovým vítězem, šampionem FIRST LEGO League, se stává tým s nejvyšším součtem bodů ze čtyř disciplín.
Tématem FIRST LEGO League 2017/2018 bylo  "Hydrodynamika". Soutěž jsme zahájili skvělým výkonem v robotgame, který nám zaručil postup do osmifinále. Celkově jsme v této části obsadili 4. místo.
Před vyhlášením výsledků nám zbyl čas i na krátkou procházku Prahou. 
Soutěž obsahuje následující 4 disciplíny:
Robotgame
Příprava na první kolo soutěže trvá osm týdnů. Během této doby každý tým postaví ze stavebnice LEGO MindStorms svého robota, ovládaného mikropočítačem EV3, a naprogramuje jej tak, aby byl robot schopen samostatně splnit za 150 sekund co největší počet úkolů připravených na hracím plátně. Tyto úkoly i plátno jsou celosvětově jednotné, jednotná jsou samozřejmě také přesná pravidla, co robot smí a nesmí udělat. Tým má celkem tři pokusy na co nejlepší skóre v této části.
Prezentace výzkumného úkolu
V rámci tématu daného ročníku si každý tým musí zvolit problém, prozkoumat jej a navrhnout jeho inovativní vylepšení nebo nové řešení. O výsledcích své práce pak děti porotu na soutěži informují během pětiminutové kreativní prezentace.  Po ukončení prezentace kladou porotci členům týmu doplňující otázky, aby zjistili, jak děti dané problematice rozumí a jakými způsoby postupovaly. Našim řešení pro šetření pitnou byl okap z plastových lahví. Dešťová voda bude použita na pěstování zeleniny na školním záhonu.
Týmová spolupráce
V této disciplíně hodnotí soutěžní tým psychologové, kteří posuzují úroveň spolupráce a kooperace v týmu. Je to velmi důležitá součást řešení každého problému, aby se děti dokázaly domluvit, vyslechnout se navzájem, nalézt nejvhodnější řešení. Na tuto disciplínu se v podstatě nedá připravit, porotci v ní odhalí skutečnou úroveň týmových kvalit.
Design robota
V této disciplíně musí děti vysvětlit porotcům, jak postavily a naprogramovaly robota. Porota hodnotí inovativní řešení a technické nápady, kvalitu programů, robustnost a spolehlivost robota. Je to náročná disciplína a v mezinárodních kolech probíhá samozřejmě v angličtině, což není jednoduché ani pro mnohé dospělé. Děti to však musí zvládnout samy, kouč jim nesmí pomáhat, ani do diskuse s porotou zasahovat.
    
Vypracoval: S. Hefler
28. základní škola Plzeň na mapě

Adresa školy

28. základní škola Plzeň, příspěvková organizace
Rodinná 39, 312 00 Plzeň
GPS: 49.7449322N, 13.4109242E

tel: (+420) 378 028 888
fax: 378028860
e-mail: skola@zs28.plzen-edu.cz
ID datové schránky: fk9mwc4
IČ: 70880026
Komerční banka Plzeň-město č. ú.  50133311/0100